fbpx skip to Main Content
Spreek Over De Oplossingen Die Je Product Of Dienst Biedt.

Spreek over de oplossingen die je product of dienst biedt.

Als ondernemers hun product of dienst voorstellen, laten ze zich vaak verleiden tot zelfverheerlijking. “Wij kunnen dit” en “wij doen dit al x aantal jaren” zijn de meest gebruikte zinnen in verkoopvideo’s, maar effectief zijn ze niet. Het loont om als marketeer in eerste instantie door de bril van de prospect te kijken. Wat wil hij / zij horen en of zien?

Zet je in de schoenen van je prospect.

Je hoorde het allicht al vaker: stel buyer personas op! Dat zijn avatars, in dit geval van je potentiële klanten. Je verdeelt je prospects in categorieën die relevant zijn voor jouw onderneming, om ze nadien zo persoonlijk mogelijk te kunnen benaderen in je video’s en overige communicatie.

Voor de hand liggende criteria om je prospects te categoriseren zijn geslacht of leeftijdsgroep. Je overtuigingskracht (en bijgevolg verkoopkans) stijgt fors als je per buyer persona een persoonlijke video opneemt. Overdrijf dus ook niet met het aantal categorieën. Kies alleen voor relevante criteria.

Vind het probleem of de droom van de prospect.

Iedereen wil naar iets toewerken (een droom) of weg van een benarde situatie (een probleem). Het is enorm belangrijk om deze 2 zaken te verwerken in je video’s. Pijn is de sterkste motivator, altijd. Als jij erin slaagt om op de pijn te drukken in je video en de oplossing aan te bieden voor dat probleem, dan is je product of dienst al half verkocht.

Ik geef een voorbeeldje in onderstaande video:

In dit voorbeeld heeft het jonge koppel te weinig eigen kapitaal om een woonlening te kunnen afsluiten. Onze klant – de Vlaamse Leencentrale in dit geval – lost dat probleem op door de woondroom van het koppel tóch mogelijk te maken.

Ga voluit voor verkoop.

Het lijkt contradictorisch met wat eerder aan bod kwam maar is het niet. Wanneer je wéét dat je de droomoplossing biedt voor een prospect, kan je voluit gaan in je verkoop. Bied bewijsmateriaal aan waarin je staaft waarom de oplossing bij jou te verkrijgen is. Gebruik daarvoor bij voorkeur testimonials, getuigenissen van personen die eerder jouw product of dienst aanschaften. Wanneer iemand anders vertelt hoe geweldig je bent, is het veel geloofwaardiger dan wanneer je dat zelf doet.

Beschik je niet over testimonials? Maak daar dan zeker werk van (in ruil voor een korting bijvoorbeeld). Ook hier geldt de regel: tracht je prospect zo sterk mogelijk aan te spreken. Dat doe je door personen aan het woord te laten die fysiek op hen lijken.


Ook video strategisch inzetten voor je bedrijf?

Michael

Contacteer me via hello@lassomedia.be of bel me op het nummer 0495821190.

Ik spreek graag eerst even kort je doelen door en bekijk samen met jou hoe we video kunnen inzetten om ze te behalen.

Tot snel!

Michaël

Back To Top